Shopping-startup Yippie! wint Beste Retail Innovatie Prijs 2015

Startup met name geroemd om zijn originaliteit en toepasbaarheid

03 JUNI 2015, AMSTERDAM, NEDERLAND
Samenvatting
Startup Yippie! uit Amsterdam heeft gistermiddag de prijs voor Beste Retail Innovatie 2015 ontvangen. Yippie! helpt de consument aan betere deals tijdens het shoppen en biedt winkeliers de mogelijkheid direct in te spelen op het online aanbod. De prijs is een initiatief van ABN AMRO, Wereldhave en Q&A.

Chris Meijers, Sectorbanker Retail, ABN AMRO zegt over Yippie!: "Innovatie is essentieel in de overvolle retailmarkt. Als ABN AMRO ondersteunen we deze prijs dan ook van harte. Yippie! heeft een innovatief product ontwikkeld die zowel het online shoppen als winkelen in de fysieke winkel voor de consument leuker en transparanter maakt. Maar het biedt tegelijk aan de retailers de kans om consumenten een aanbieding te doen op een moment dat zij interesse toont in een bepaald product. Yippie! biedt dus voordelen voor voor consument en retailer. Een terechte winnaar"

Britt Grimpe, Innovation Manager, Wereldhave zegt: “Innovatie is voor Wereldhave belangrijk in het realiseren van aantrekkelijke winkelcentra voor de consument. Dat Yippie! het fysiek winkelen transparanter maakt, maakt het eveneens aantrekkelijker zonder daarmee de retailers te benadelen. Integendeel zelf, wat duidelijk maakt dat Yippie! uitgebreid gevalideerd heeft.”

Drie finalisten

Uit alle inzendingen selecteerde een vakjury op basis van zes criteria drie finalisten:

• Albert Heijn - De nieuwe zelfscan Appie-app.
  • Styleshoots - Eenvoudig fotograferen van producten voor webshops.
  • Yippie! - Scanapp en add-on die de beste deal presenteert tijdens het shoppen
  • Op de vakbeurs Provada verkoos het publiek de Shopping App Yippie! met 88% van de stemmen als onbetwiste winnaar.

De criteria

De zes criteria waarop de finalisten beoordeeld zijn:

1. Innovatief vermogen

2. Originaliteit van de innovatie

3. Klantfocus

4. Toepasbaarheid

5. Impact van de innovatie

6. Aantoonbare reeds geboekte resultaten en lange termijn ontwikkeling

Maurice Kroon, CEO van Yippie!

Wij zijn heel erg blij met deze prijs. Dat de originaliteit en de impact van Yippie! zo gewaardeerd wordt betekent veel voor ons. Het is voor ons een stukje bewijs dat we de juiste weg aan het bewandelen zijn. Ik ben razend trots op ons team!

Einde persbericht

----------------------------------------------------------------------------------------

Over Yippie!
    Yippie! is een Amsterdamse startup die slimme tools ontwikkelt waarmee de consument voor al haar aankopen, zowel online als offline, verzekerd is van de beste deal. Het bedrijf ontwikkelde onder andere een gratis add-on voor in de browser van de consument die automatisch een prijsvergelijking maakt. Vanaf het begin van 2015 geeft de add-on ook een waarschuwing zodra een gebruiker op een nep-webshop terecht komt. Na een succesvolle deelname aan het Startupbootcamp-programma bedient de startup in korte tijd meer dan 4000 actieve shoppers per maand en groeit het aantal gebruikers met 15% per week.

Over Yippie!

Yippie! is opgericht door Maurice Kroon, die zichzelf “de ultieme hollander” noemt, want hij is niet alleen lang en blond maar vooral bijzonder zuinig. “Ik ben me gaan bezighouden met het automatiseren van bezuinigingen toen ik merkte dat ik er veel beter in ben dan anderen om geld te besparen. Ik weet altijd waar dingen goedkoper zijn, hoe je korting krijgt en ik doe er ook moeite voor die korting te krijgen. De meeste mensen doen dat niet en laten met elkaar al die miljoenen liggen. Ik vind dat zonde.” Door het de consument heel makkelijk te maken (je hoeft de assistant maar één keer te downloaden en daarna doet hij al het werk voor je) hoopt hij Nederlanders miljoenen euro’s uit te laten sparen.

Yippie! werkt inmiddels op meer dan 2400 webwinkels (o.a. Bol.com en Fonq) en herkent daardoor al meer dan 31 miljoen producten.